New York met Sunwave.de - Reisverslag uit Krakau, Polen van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu New York met Sunwave.de - Reisverslag uit Krakau, Polen van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu

New York met Sunwave.de

Blijf op de hoogte en volg Frank

21 Mei 2013 | Polen, Krakau

zo, ma & di;

zo; alleen wandelen 7th Av, ontdekken, drinken & eten British pub; marokkaanse;,taxi's, gentlemen's clubs, stripteasetent, 16u zelf metro nr Ground Zero, mr 17u30: terug nr Grand Central Station ; m18u afspraak; 's avonds Greenwich village live jazz

ma; nr lower manhattan, Ground Zero, boottocht Staten Island, vrijheidsstandbeeld, nr Brooklyn, terug via Brooklyn bridge, toen dr China Town nr little Italy, avondmaal, terug metro, 's avonds Empire State Building, daarna dakterras

di; Rockefeller

• 22 Mei 2013 - 19:37

Karin:

dad frank

zo te lezen heb je al heel wat gezien en gedaan.
    het is toch een indrukwekkende stad gisteren was er ook een reportage op tv
    over new york.
    de helikoptervlucht zal voor vandaag zijn zeker?
    en het eten hoe is dat daar veel fasrfood of het betere eten.
    de week is snel omgegaan en de terugvlucht is in aantocht.
    marc komt je halen maar stuur hem je vluchtnummer per sms want we weten het niet.
    frank profiteer nog van je laatste dagen en tot weerziens
    je zus

• 22 Mei 2013 - 19:37

Karin:

dad frank

zo te lezen heb je al heel wat gezien en gedaan.
    het is toch een indrukwekkende stad gisteren was er ook een reportage op tv
    over new york.
    de helikoptervlucht zal voor vandaag zijn zeker?
    en het eten hoe is dat daar veel fasrfood of het betere eten.
    de week is snel omgegaan en de terugvlucht is in aantocht.
    frank profiteer nog van je laatste dagen en tot weerziens
    je zus

• 22 Mei 2013 - 20:08

Sofie:

Hallo Frank,

Zo te lezen krijg je de tijd er goed om en heb je al heel wat van NY gezien.
    Geniet van je tijd daar...

Groetjes,
    Sofie

Verslag uit: Polen, Krakau

Krakow 1ste, 2de, 3de & 4de dag

Vrijdag dus vanaf EindhovenAirport met de zgn. Singles compagnie - een de organisatie rond Heidi Lavrijsen; een jonge vrouw uit de omgeving van Eindhoven die op een avondje Mongools eten met nmlk.nl in Eindhoven haar reisgezelschap aan de aanwezigen bekend maakte - vertrokken naar Krakau voor deze verlengd-weekend trip. De mogelijkheid bestaat nog steeds dat ik de volgende maanden opnieuw met haar organisatie enkele voorname, maar toch goedkopere Europese steden aandoe,
Marc bracht me vrijdagmiddag om 13u naar dit vliegveld waarvandaan ik nooit eerder vertrokken ben. Ik stond te wachten aan de 'departures'toegang toen ik kennismaakte met Janneke, een 52-jarige vrouw uit het Eindhovense die ook voor de eerste maal met deze Singles Co. op reis is. Na'n tiijdje maakten we nog kennis met de overige medereiziigers en ontvingen we de vluchttickets. De reis verliep probleemloos en we arriveerden zelfs een kwarter voor op schema in Krakau.
In de luchthaven zelf verliep alles voorspoedig en ik bemerkte een groot spandoek met de metershoge beeltenis van Mike Tyson dat van een aanpalend gebouw afhing. Nadat'k de sporttas aan bagage die'k apart liet meereizen en waarvoor ik dus bereid was 2x20 € te betalen - iets wat niet nodig was geweest want de 7,5 kg aan gewicht bleef toch onder de toegelaten 10 kg aan handbagage; maar op volgende korte stadsreisjes neem ik zoals de anderen best een kleine koffer op wieltjes mee. We konden onmiddellijk het minibusje instappen dat ons - een zestal mannen en 4 vrouwen - in de reeds gevallen duisternis naar hotel Royal in het centrum van Krakau zou brengen. Daar aangekomen werden de kamersleutels overhandigd en afgesproken werd dat we even later gezamelijk aan een gereserveerde tafel in een plaatselijk resturant in het stadscentrum (op een kwartiertje lopen verwijderd) zouden schuiven ter onderlinge kennismaking. Een kennismaking die in grote lijnen reeds op de luchthaven gebeurd was. Het avondeten heeft me zowel vrijdag als gisteren zo'n 50 zlotty gekost; iets wat best te doen is want in € komt dat ong. overeen met 50/4 = € 12,5. Om middernacht waren we terug in't hotel; za mo zouden we om 9u30 vertrekken en ik had dus'n kamer voor mezelf gereserveerd; wat echter - ondanks de € 30/nacht meerprijs - een pietluttig kamertje blijkt te zijn; dat wel 'netjes zuiver' is maar voorzien van zo'n klein jeugdbedje, aan de rumoerige straatkant ligt en voorzien is van'n klein televisietoestelletje met 6 verschillende zenders/posten, terwijl de 2-persoonskamers naar verluidt erg ruim zijn en aan de toegangsdeur te beoordelen, klassiek antiek aandoen.
Maar goed, voormiddag zijn we naar een woongebied geweest dat uit het communististische verleden stamt. We werden aan't hotel opgepikt met oude, kleine Poolse wagentjes met jonge en enthousiaste bestuurders begeleiders. We kregen een toelichting adhv. beeldmateriaal uit oudere boeken van deze zgn. "crazy drivers", die van deze toeristische toewijding hun beroep maakten en ja, opeengepropt zitten in die kleine wagentjes slingert je meteen 30 a 40 jaren terug in de tijd.
Daarna bezochten we een woning, een appartement dat dateert uit dat communistisch verleden en hoewel deze begeleiders zelf van ná de val van de Berlijnse muur stammen en het communistische verleden niet zelf meegemaakt hebben, brachten ze hun verhaal met opmerkelijk veel toewijding.
Na deze weergave keerden we we terug naar't hotel, konden we ons wat verfrissen of iets eten op de marktplaats in't centrum van de stad; waar zich overigens voortdurend eetstandjes bevinden die aan toestromend volk knapperige worsten, zuurkool, gebakken aardappelen en champignons, flinke steaks en ander heetgeurend voedsel aanbieden.
Daarna stond'r'n bezoek aan de plaatselijke zoutmijnen op't progrmma. De zoutontginning is in't midden van vorige eeuw stopgezet en dateert terug tot in de oudheid; duizenden jaren voor onze tijdrekening. Ik was nooit eerder in zo'n omvattend, ondergronds labyrinth van verlichte gangen, ruimtes, liften, kapellen, trappen en zalen. Er heerst een constante temperatuur en er is een gelijkmatige luchtstroming. De mensen en ook paarden die daaraan en -in moeten hebben gewerkt en er hun leven hebben doorgebracht of verloren ... enkel eraan denken verstomt me ... Achteraf heb ik in de souvenirshop aan't einde een kleurenfotoboek van Krakau gekocht om zulke ervaringen toch maar niet te vergeten.
Za av ben ik na't avondeten gaan stappen en heb'k o.a. pubs met internettoegang gevonden. En pubs zijn er vele; maar dat heb je wel in allr grotere steden.
Vandaag hebben we vm een boeiende fietstocht gemaakt met gids langs de bekendste gebouwen, pleinen, het voormalige jodengettho, de Oscar Schindlerfabriek, plaatsen gezien waar Steven Spielberg aan z'n film heeft gewerkt, het huidige Judendistrikt en de universiteit. 4 uren onderweg geweest, over de rivier enz.
Maandag, de laatste dag in Krakow, staat er een trip naar't voormalig contratiekamp Auschwitz-Birkenau op't programma. Oswieçim in Polen ligt op 75 km verwijderd van Krakow. Nu is't'n drukbezocht museum.
De bus leverde ons af op de parking voor't aangebouwde 'toeristische' ontvangsthal. We bezochten eerst het 'KZ-lager' Auschwitz. Onze groep - SinglesCo. uit Eindhvn - werd rondgeleid door een Poolse gids. Dit concentratiekamp bestaat uit bakstenen gebouwen (zie foto's) in tegenstelling tot Birkenau. We werden rondgeleid en kregen in KZ Auschwitz o.a. te zien: gaskamers, crematoria, zgn. dodencel, vertrek van kampoverste, stenen barakken, ...
Auschwitz-Birkenau werd op 18 januari 1945 bevrijd door het oprukkende Rode Sovjetleger. Ze troffen hier echte gruwelkampen aan.
Het opschrift 'Arbeit macht frei' siert in Auschwitz de toegang(spoort).
Na de middag bracht de bus ons 3 km verderop; tot aan de toegangspoort van KZ Birkenau. Het was die dag koud en was licht beginnen sneeuwen.
De desolaatheid van Birkenau maakte indruk op me. De treinrails liepen doorheen de toegangspoort; het bekende uitzicht. Maar eens door deze poort volgden we de sporen nog'n 200 m verder. Birkenau was een écht uitroeiingskamp. Auschwitz had nog stenen gebouwen opgesteld adhv. een bepaald grndplan. Maar Birkenau was later opgericht door de nazi's omdat ze beseften dat de 'capaciteit' uitgebreid moest worden. Daarom werden temidden van een open vlakte een drietal crematoria opgericht. Een aantal houten barakken - krotten zonder enige voorziening - werden aan weerszijden van de spoorlijn optetrokken. Het hele terrein werd omspannen met hoge prikkeldraad met op gegeven punten een opgetrokken houten uitkijktorentje. De volgestouwde treinen werden op zo'n 100m van de crematoria 'gelost'. Selectie gebeurde ter plekke. Met een simpel handgebaar besliste de kamp'arts' over wie van de aangevoerde joden, polen, zigeuners links en rechts van hem moest passeren. De ene rij mensen werden onmiddellijk geliquideerd - verbrand; de andere rij mensen moest samen met overlevenden van voorbije dagen, de lijken na de vergassing ontdoen van gouden bezittingen; tanden e.d. Er werd hen verteld dat ze vooraf gingen douchen. Alle bezittingen moesten op voorhand afgelegd worden; vooraleer de 'doucheruimte' betreden werd.

Het eerste crematorium van de drie in Birkenau werd in oktober '44 buiten werking gesteld. De twee overblijvende luttele uren voor de bevrijding door oprukkende Sovjettroepen verwoest. De sovjets troffen hier een ware verschrikking aan.

Alles zou in de oorspronkelijke toestand gebleven zijn; de barakken, het puin van de crematoria.