Tocht naar en 1ste dag in Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu Tocht naar en 1ste dag in Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu

Tocht naar en 1ste dag in Lijiang

Door: frankcraeghs

Blijf op de hoogte en volg Frank

06 Augustus 2010 | China, Lijiang

Eergisteren zijn we dus 's avonds vanuit Shengdu met de nachttrein vertrokken; aansluitend hadden we een minibusreis doorheen de bergen naar Lijiang. Een trip met de nachttrein ben ik ondertussen gewend geworden. We hebben slechts 1x een abominabele nachttrein gehad; de rest van de nachttreinen was netjes voorzien van airco en ook vwb. het vervolg zou dit zo zijn naar verluidt. Ik heb steeds op de 1 van de 2 onderste ligplaatsen gelegen maar word stilletjesaan toch benieuwd hoe slapen op 1 van de 2 bovenste ligplaatsen aanvoelt. Voorheen gebeurde de toewijzing steeds per loting; de laatste keer echter konden we zelf een plaats uitkiezen. Ook zo voor wat nog volgen zal. We kwamen gisteren rond 11u30 aan in dat plaatsje (of naar Belgische maatstaven, deze stad) waar de minibus reeds klaarstond. (De naam van de plaats vind je in mijn vorige verslag.) Die aansluitende busreis duurde nog tot 22u 's avonds! Inclusief de stops om te eten (traditioneel op Chinese wijze; ditmaal in een eettent langs de weg waar we de eerste westerlingen waren die daar ooit gegeten hadden) en om op adem te komen. Nadien volgde een ware 'deathtrip' langsheen bergwanden tot in Lijiang waar we dus pas in volstrekte duisternis aankwamen. Verkeer dat we 's namiddags gezien hebben op die bergwanden! Heel veel vrachtwagens die letterlijk van alles vervoerden (alhoewel we nooit ook maar 1 inhoud gezien hebben.) En vaart dat gemaakt werd! De bestuurder moet dat traject wel erg goed kennen (hij reed inderdaad ook wel behendig, zelfs met sigaret in de mond.) Nu ik eraan denk wil ik toch even zeggen dat ik al enkele malen de indruk kreeg dat roken hier nog hip is, terwijl men bij ons in Belgie of Europa toch begint af te bouwen. Maar zoals gezegd; een ware death trip, ;-). Langs akelige ravijnen. voortdurend ander zwaar vervoer voorbijstekend; al toeterend. Ik zat op de laatste bank in dat busje en herhaaldelijk - vanwege de vaak erbarmelijke staat van het wegdek - bonkte ik gewoonweg verticaal bijna tegen de binnenkant van het dak en plofte terug neer op de bank. 1x werd het een medereiziger te veel en moesten we halt houden zodat zij haar maag kon ledigen. Ook ikzelf brak vaak uit in een vorm van gierend ongeloof. Over 'gieren' gesproken; aan een tankstation goot de bestuurder water over de remschijven en die begonnen spontaan hevig te dampen. Lijiang ligt op een hoogte van +- 2400 m. En we arriveerden gisteren op de laatste dag van 'het toortsenfestival'; met vaak ook langs de inkomstwegen brandjes ter verwelkoming (vermoed ik) ontstoken door bewoners. Veel jeugd op de straten toen we de stad binnenreden; 'Lijiang on stage'. Ergens op een stadsheuveltje troffen we na enig zoeken een hotelletje aan dat me een beetje aan een veredelde jeugdherberg doet denken. Met een jonge martial arts-beheerder aan het roer, zo lijkt het wel. Opnieuw heb ik een kamer alleen, voor- of nadeel, dat bepaal je maar zelf. Gisterenavond laat - het hotelletje sluit om 0u30 de deuren - ben ik op eigen houtje nog iets gaan eten in dit leuke, 'stuiptrekkende' stadje.
Vanmorgen kregen we zelfs een ontbijtbuffetje voorgeschoteld, waarna we een fietstocht hebben gemaakt doorheen de Tibetaanse wijk waar we ook gegeten hebben. De hotelbeheerder lijkt iets weg te hebben van een trots lenige Tibetaanse monnik-levensgenieter. We verblijven hier 2 dagen - 3 nachten en ik wil beslist nog het antieke stadscentrum(metje) gaan bewonderen. Het is hier minder zwoel dan waar we ons vorige week of volgende week (zullen) bevi(o)nden. Dat Lijiang meer onder een vrijerdenkende gezag lijkt te staan (Tibet ligt immers niet zo ver van de deur - Peking al veel verderaf) uit zich ook in bvb. de internetcensuur. Terwijl Amerikaanse invloeden (ook ivm. het internet) overal toch in mindere mate lijken getolereerd te worden, zijn in China sommige internetsites gewoonweg ontoegankelijk vanwege censuur.
Om 19u zouden we naar een of andee muziekvoorstelling gaan, dus ik kan het niet te lang meer trekken. Ik ben wel blij dat Marc me op afstand uit de financiele nood heeft kunnen helpen ivm. dat geprul in Chengdu, want anders had het verloop van mijn verblijf hier er toch wel anders uitgezien. Tot de volgende.