... - Reisverslag uit Guangzhou, China van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Guangzhou, China van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu

Door: frankcraeghs

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 Augustus 2010 | China, Guangzhou

Ik schrijf dit laatste stukje uit mijn Chinaverhaaltje terwijl ik al thuis ben. 't Is nu zo 17u25 en ik tracht me de afgelopen dagen zo goed mogelijk voor de geest te halen.
Yangshuo, daar was ik gebleven. Wel, bij mijn (huidige) weten was het verblijf in dit friendshipshotel het langste van deze hele reis. Woensdagavond ben ik nog wat wezen stappen in dit leuke stadje. De volgende dag - donderdag - werden we pas opnieuw verwacht om 19u om de nachttrein naar Guangzhou te nemen. De begeleider heeft me die laatste donderdag nog naar een plaatselijk politiekantoor in Yangshuo vergezeld. Ik had nl. de reisorganisatie Shoestring per e-mail op de hoogte gebracht van het 'verlies' (of het (schuldige) verzuim van het taxibedrijf in Chengdu? (mss zou immers adhv. centraalbeheerde GPS-gegevens achterhaald kunnen worden wélke taxi me naar het restaurant had gebracht; ofwel zou het kunnen dat de camera aan het hotel in Chengdu waar we verbleven toch niet stuk was (zoals de politie ... (ofwel de begeleider Zhao ...) aldaar had beweerd en waardoor men toch had kunnen achterhalen wélke taxi me die 1ste avond in Chengdu naar het restaurant had vervoerd) van mijn portefeuille in Chengdu. Shoestring liet me per e-mail weten dat ik een officiële politieverklaring nodig had (om de inhoud van de portefeuille te kunnen recupereren van de reisverzekering).
Nadien de resterende tijd nog gedood dmv. een internetsessie in Lulu's bar (waar we de eerste Yangshuo-avond gedineerd hadden), een rondslenteren doorheen de uitgaansstraten en een ingaan op een verzoek van een uitnodigend dienstertje voor een drankje. Bleek dat ze in die horecazaak vakantiewerk deed en over enkele dagen, weken haar studie japanologie zou gaan voortzetten. Na een onderhoudend gesprekje naderde toch het vertrek per minibus naar het station om de nachttrein te nemen.
De volgende dag in Guangzhou oftewel Kanton - de meest zuidelijk gelegen grote havenstad - nog enkele bezoekjes gebracht adhv. het navigeren mbv. een stadsplannetje naar zoals daar is bvb. het plaatselijke filiaal van de China Everbright Bank, waar ik in Chengdu een bankrekening opende om het dmv. Western Union naar China getransfereerde geld te kunnen plaatsen. Ik kon nl. beter de aangemaate bankrekening officieel afsluit, dacht ik. Nog een toeval dat ik op die weg terug naar't hotel een filiaal aantrof; want een 'grote' bank was het vermoedelijk niet.
Die laatste avond hebben we nog gezamelijk gedineerd en een verjaardag gevierd, waarna sommigen nog een drankje in 1 van door verbroederende omwoners bevolkte zijstraatjes hebben genuttigd.
Gisteren namen we vm de vlucht vanuit Kanton terug naar Amsterdam. In Peking, waar we een tussenstop van 1u zouden maken, hielden slechte weersomstandigheden ons bijkomend nóg eens 1 1/2 uur op.