Opnieuw ik (2) - Reisverslag uit Dali, China van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu Opnieuw ik (2) - Reisverslag uit Dali, China van Frank Craeghs - WaarBenJij.nu

Opnieuw ik (2)

Door: frankcraeghs

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 Augustus 2010 | China, Dali

Vanuit Dali. De dag na mijn vorige verslagje was het al om 8u verzamelen voor de zeker 7-uren durende minibusreis naar Dali, waar we uiteindelijk 's avonds pas arriveerden Na het inchecken nog gezamelijk gaan eten. (We logeren in een hotel in Dali Old Town. Opnieuw zo'n 4-kantig georganiseerde toerisch(e) (geworden) woonkern.) En toen maakten we ook afspraken om 's anderendaags (vandaag!) fietsen te huren nabij het hotelletje hier en een tocht langs het meer te maken. Dali-stad en Old Town en nog een heleboel andere leefkernen liggen rondon een erg groot meer, ingesloten door een berg- of heuvelketen. We besloten vanmorgen dan om te fietsen tot aan een aanlegplaats voor overzetboten, zo'n 20 km verderop. Daar aangekomen namen de meesten een ferry terug, waaronder ik; sommigen deden het fietsend.
Er staat een pc'tje in de hotellobby en dat ben ik nu aan't gebruiken. Sommigen hebben echter een eigen laptopje met internetaansluiting meegebracht, want dat is toch wel handig. Andere nuttige 'gadgets' waar ikzelf er jammer geen van bij heb, zijn; een wandelgps (zo'n elektronisch hulpmiddel), reisgidsen in boekvorm, een fatsoenlijk fototoestel (want er worden hier vaak plaatjes geschoten). Gisteren gezien; opvallend (voor ons Europeanen) is dat wereldkaarten hier afgebeeld worden met een centrale ligging van Zhongguo, het land van het midden (de letterlijke vertaling van China), tov. de rest van de wereldkaart. Europa is dan een uithoek en afstand over zee tot Amerika, evidenter.
Wat bemerk ik nog in dit China? In horeca-zaken lijken - altans vwb. de bediening - tieners de plak te zwaaien. Zowat alles wat ik hier aantref (nodig heb) is goedkoper (natuurlijk vanwege de centraalgeleide economie), aan winkelkraampjes wordt er overal (gekoelde) drank verkocht, vaak druk en chaotisch verkeer in de (oude) steden en evenzeer chaotisch, maar letterlijk bedrijvig verkeer daarbuiten. Winkels zijn hier vaak tot na zonsondergang open, werkverdeling en controle is hier veel meer uitgesproken. Zo staat er hier bij de supermarkt onderaan de roltrap naar de ingang iemand (een vrouwtje) winkelbezoekers te 'controleren' op wat ze bijhebben of mee de winkel innemen. Evt. worden te 'zwaar belaste' individuen doorverwezen naar het vrouwtje dat het lockersysteem bedient In de winkelruimte bevindt zich veel jong controlerend peroneel. Aan het electronisch kassysteem bedienen jongeren het goederenverkeer en je kaseticket wordt (vaak) opnieuw opgeeist zodra je tussen de bewakingspalen door bent.
Hoedanook, we verblijven hier 3 nachten. Morgen (want het vorige deel van dit verslag schreef ik gisteren ;-)) is het al om 7u vertrekken. Moet dus nog inkopen doen en dingen regelen. Vandaag wil ik Dali, de stad, eens opzoeken. Ben benieuwd.

• 13 Augustus 2010 - 16:48

Je Zus:

hey frank,
    Hoe gaat het met je ,ik heb vandaag nog geen reisverslag over dali gelezen.de dag zal vlug omgaan om zo'n stad te bezoeken raak je er wel uit wijs?Het eten is er misschien wat lekkerder.frank lees je onze kattebellen ook? de gr van ons allen